Monday, December 1, 2008

Hari Ni Aku Semakin Kaya

Mana tidaknya. Semalam aku punya simpanan RM 10,000. Hari ni aku simpan lagi RM 10. Simpanan aku dah jadi RM 10,010. Aku lebih kaya RM 10 dari semalam.

Kawan- kawan, menyimpanlah. Mulakanlah sekarang!. Walaupun hanya RM 1 sehari. Hakikatnya kita semakin kaya daripada semalam.

Islam mengajar supaya kita sentiasa lebih baik dari semalam:

"Barangsiapa yang amalannya hari ini lebih baik dari semalam, dia adalah orang yang beruntung. Barangsiapa yang amalannya hari ini sama dengan yang semalam, dia adalah orang yang rugi.
Dan barangsiapa yang amalannya hari ini lebih buruk dari hari semalam, dia tergolong orang yang dilaknat Allah s.w.t."

Orang rumah aku, masa mula- mula dapat kerja dulu gaji bersih RM 3,500. Aku kata kat dia, gaji tu 10% kita simpan. Dia kata “Banyaknya nak simpan. Kita pun nak juga merasa duit gaji”. Aku jawab pulak. Hujah aku panjang lagi, sebab tu aku malas nak tulis kat sini.....

Takpelah, tapi bila gaji pertama masuk aku mintak RM 350 dan buku akaun Tabung Haji dia. Aku bank in dalam akaun TH tu. Buku akaun aku simpan. Masuk bulan kedua, aku mintak lagi RM 350.

Masuk bulan ketiga pun gitu jugak. Lepas bank in aku bagi buku tu kat dia. Dia buka, terkejut tengok dalam masa 3 bulan dah ada RM 1,050 dalam akaun. Cepatnya. Sekarang aku tak payah susah- susah ke Tabung Haji lagi, dia sendiri dengan semangatnya buat skim potong gaji. Siap masukkan simpanan untuk dua- dua puteri kitorang lagi.

Makin lama, makin banyak simpanan dalam akaun semakin seronok, makin bersemangat. Semakin hari semakin kaya dan semakin hari kitorang semakin hampir mencapai matlamat kami. Menuju kebebasan kewangan.

1 comment:

PG said...

Salam Tuan.Very good and interesting article...InsyaAllah kita akan kaya...

PG
20rejab.blogspot.com