Thursday, November 29, 2012

Internalization part 2


Internalization


Sebelum kita bincang bagaimana proses INTERNALIZATION

Kita tengok tools- tools yang boleh kita guna 
untuk proses INTERNALIZATION tersebut


Aku biasa guna 4 tools:

1. Vision Board (VB)
2. Autosuggestion (AS)
3. Visualization (VS)
4. Personal Mission Document (PMD)


Perlu diingat sekali lagi. Kebanyakan orang FOKUS pada tools ni.
Ramai yang dah buat Vision board, Autosuggestion, Visualisation & PMD.


Tapi tak ramai yang FOKUS pada 
Proses Internalization 
(iaitu cara guna tools dengan betul)


Tools tidak akan berguna kalau kita TIDAK TAHU cara nak guna.

Sama macam benda ni

tak tahu guna, memang tak berguna


#1: Vision Board (VB).

VB adalah satu tools 
untuk merangsang deria penglihatan kita.


Untuk simpan ke dalam Minda Separa Sedar
(lepas ni baca SubCM – Subconsious Mind) 
kita kena Rangsang Deria Penglihatan secara berulang- ulang.


Nampak gaya kena terangkan proses Intenalization dulu baru senang nampak.
Takpe.. next entry aku citer proses INTERNALIZATION.


GOAL yang dah masuk dalam SubCM akan menjadi BURNING DESIRE...
Burning Desire akan mewujudkan DRIVING FORCE… 
Driving Force akan menyebabkan kita TAKE ACTION... 
ACTION lah yang akan menentukan kita 
Capai @ Tidak GOAL / TARGET / MATLAMAT kita.

Dengan kata lain, sebenarnya
Tujuan kita Set Goals, Buat Vision Board
Guna Autosuggesstion, Buat PMD

Tujuannya hanya satuuuuu....

Untuk wujudkan ACTION
@
Aktiviti yang akan MENDEKATKAN kita 
kepada GOALS kita.



Ni VB aku tahun 2011. 
Macam- macam rupa VB ni.

Yg selalu orang guna lain sikit. Dia lebih umum. 
VB aku lebih spesifik sikit. Sebab aku buat target ikut Tahun.  


(Nanti aku tunjuk VB yg selalu org guna)


Tiap- tiap tahun aku akan buat benda ni. 
Aku akan print, tampal kat semua tempat yg senang tengok.

Selain VB saiz A4 & saiz poket, 
Aku juga cetak banting, biasanya saiz 4’ x 3’ 
Tampal kat Bilik Tidur. 

Tahun depan ada Office kat Rumah. 
So akan tampal kat situ untuk VB tahun depan.



Selain tu aku tampal juga gambar- gambar begini. 
Untuk rangsang SubCM aku


Showroom BMW kat PJ. 
Teman Ahmad Hishamuddin ambil BMW 5 Series dia

Ahmad Hishamuddin & 5 Seriesnya



Showroom kat KB.

Sebelum beli BMW, tah berapa banyak gambar dah aku ambil dengan BMW. 
Ni yang masih ada dalam simpanan
Dan dah berapa banyak Show Room dah aku jelajah.  


Semuanya bertujuan untuk Rangsang SubCM


Ni kat Pameran Aman Razak di Tesco KB


Last aku buat lagi satu spesifik VB. 
Khas untuk beli BMW


Aku ingat buat VB ni pada Mac 2011. 
Siap dengan Action Plan.


Alhamdulillah, BMW aku keluar pada 30 MEI 2011. 
Awal 2 bulan dari VB ni. Dan Awal 7 bulan dari Planning Asal.


Syukur padaMu ya Allah.

Next Entry aku akan citer pasal Proses Internalization.
 Pastu aku akan terangkan tentang lain- lain tools tadi,
 Autosuggestion, Visualisation dan PMD.

InsyaAllah....



p/s: Sekali lagi di ingatkan. Kita hanya Merancang. Jangan lupa Kudrat & Iradat Allah. 
 p/s: Minta LIKE @ Share. Like kat bawah ni untuk Publish ke Facebook anda.Tqvm. Moga memberi manfaat kepada lebih ramai sahabat- sahabat.

No comments: