Sunday, November 30, 2008

Ikut niat....

Waktu mula – mula aku nak buat projek tanaman Limau Nipis, aku bagitahu mak aku. Dia cakap (lebih kurang), “ ish.... limau nipis ni bukan boleh dapat banyak sangat. Lagipun kita tanam 20 pokok je berapa sangat yang dapat. Ramai dah yang buat, tak berjaya, nak dapat RM 1000 sebulan pun susah”.

Mulanya mak aku tak paham apa yang ada dalam kepala otak aku ni.

Aku kata gini (pun lebih kurang). “Memang la... diorang tanam limau nipis nak cari makan. Kalau nak cari makan dapat untung RM 1000 mmg tak cukup. Paling tidak kena dapat RM 3,000 sebulan. Banyak pokok nak kena tanam ni.

Kita tanam nak buat DUIT SIMPANAN. Duit makan harian kita dah ada pendapatan. Duit ni nak simpan, terus masuk bank. Jadi kalau dapat RM 50 sebulan pun dah cukup”.

Jadi aku teruskan matlamat aku. Sebab aku jelas dengan matlamat yang aku nak, jelas dengan niat aku. Aku target aku bleh dapat RM 300 sebulan hasil limau nipis ni (ambil masa maaa... setahun lebih baru berbuah). Setahun dah boleh tambah RM 3,600 simpanan.

Kepala ni tengah dok pusing lagi ni.... aku masih tercari- cara apa benda yang aku boleh buat untuk dapat RM 10 sehari. Sebulan RM 300, setahun RM 3,600. Semuanya untuk simpanan.

Ahaaah, dah dapat dah....

Akhirnya mak aku paham, dia nampak matlamat aku. Korang nampak tak ?

No comments: